Instagram päivittää syöteasetuksensa – miten se vaikuttaa sisällönsuunnitteluun?
Instagram esitteli alkuvuonna uusia uutissyöteasetuksia. Luvassa on mahdollisuus hallita syötetarjontaa, minkä tarkoituksena on parantaa käyttäjäkokemusta. Käyttäjän valta syötenäkyvyydessä penää markkinoijilta huolellisempaa sisällönsuunnittelua.
Alun perin Instagramin uutissyöte oli kronologinen, mutta vuonna 2016 Instagram otti käyttöön nykyisen algoritmiperusteisen syötteen. Pian Instagramin uutissyötteen voi valita kolmen vaihtoehdon väliltä.
Päivityksen oletussyötteeksi tuleva Home on algoritmiin perustuva syöte, joka muistuttaa eniten nykyistä uutissyötettä. Home tarjoaa kuitenkin nykyistä versiota enemmän sisältöä tileiltä, joita käyttäjä ei seuraa.
Favourites-syötteestä käyttäjä voi räätälöidä itselleen mieleisen. Se näyttää julkaisuja ainoastaan niiltä tileiltä, jotka käyttäjä on määritellyt tärkeiksi. Following puolestaan tarjoaa kaikkia käyttäjän seuraamien tilien julkaisuja, kronologisessa järjestyksessä.
Päivityksen vaikutus näkyvyyteen
Mitä uudistus tarkoittaa markkinoinnin ja näkyvyyden kannalta?
Käytännössä uudistus antaa käyttäjälle mahdollisuuden nähdä enemmän itseä kiinnostavaa sisältöä.
Oletusasetuksena toimiva Home korostaa aikaisempaa enemmän Instagramin käyttäjälle suosittelemaa sisältöä. Algoritmin korostumisen vuoksi orgaaninen näkyvyys vaatii myös aikaisempaa enemmän aidosti kiinnostavaa sisältöä.
Kun päivitykset ovat kiinnostavia, madaltuu myös kynnys päästä seuraajien Favourites-syötteelle. Tykkäysten, kommenttien ja profiiliklikkausten saaminen lisää todennäköisyyttä siitä, että tili sujahtaa myös Home-syötteelle näkyviin, josta taas voi saada uusia seuraajia.
Mutta kuinka johdonmukainen ja toimiva sisältösuunnitelma laaditaan?
Apua sisällöntuotantoon
Myönnetään, some-suunnittelu ei käy käden käänteessä. Joskus sisältösuunnitelman laatiminen ja toteutus tuntuvat mahdottomilta kaiken muun työn ohessa.
Kaiken kukkuraksi tapa käyttää Instagramia muuttuu jatkuvasti – esimerkiksi tällä hetkellä Reels-videoiden suosio kasvaa ja sisältö muistuttaa päivä päivältä enemmän TikTokia.
Å Communications on sosiaalisen median suunnittelun ohella tuottanut myös videomateriaalia yhteistyökumppanien kanssa. Videot ovat olleet keskeisessä roolissa esimerkiksi Paraisten kaupungin ja Raaseporin kaupungin kampanjoissa.
Å Communicationsiin voit ottaa yhteyttä, vaikka some-tilin perustaminen olisi vasta ajatuksen tasolla. Jos kaipaat apua jo olemassa olevan tilin ylläpitoon, hyppäämme mielellämme myös vauhdista kyytiin!