Ajatuksia

Kun markkinointipäällikkö ulkoistettiin – Hansakorttelin kokemuksia

Kun markkinointipäällikkö ulkoistettiin – Hansakorttelin kokemuksia

Vuoden 2020 syyskuussa asiakkuuspäällikkömme Hanna Sjöbring siirtyi kauppakeskusmaailmaan tekemään Hansakorttelissa vanhempainvapaan sijaisuutta vuokrattuna markkinointiresurssina. Hansakorttelissa markkinointia hoitaa markkinointipäällikkö yhdessä taitavien yhteistyökumppaneiden kanssa.

Kokemuksia markkinointipäällikön tehtävän ulkoistamisesta

Kauppakeskusjohtaja Timo Palviainen, Hansakortteli

“Ulkoistaminen sujui erittäin hyvin. Saimme Hansakorttelin markkinoinnin hoidettua tehokkaasti koko äitiysloman ajan, ilman katkoksia. Saimme aikaan myös useita hyviä uudistuksia, kuten digimainonnan kanavien lisäämistä, uutiskirjeen lanseerauksen ja konseptiuudistuksia. Lisäksi saimme markkinoinnin tehon seurantaan uusia työkaluja.

Toimeksianto täytti odotukseni täysin. Sopimuksessa määritellyt asiat tulivat tehdyiksi, ja markkinointipäällikkömme oli mukava palata takaisin töihin, kun asiat oli hoidettu erinomaisesti hänen poissaolonsa aikana. Myös uusia kehitysasioita oli vireillä ja tulevien kuukausien toimintasuunnitelmat olivat pohdittuina.

Palvelun parhaita puolia olivat helppous ja vaivattomuus. Saimme tiimimme uuden jäsenen, joka hoiti määrätyt tehtävät ilman koulutuksia tai pitkiä perehdytysjaksoja.

Meillä kaikki onnistui hyvin ja Å:n kanssa tekemämme henkilövalinta osui nappiin, joten on vaikea löytää kehittämiskohdetta.”

Å Communicationsin Hannan kokemuksia

“Hansakorttelissa työskentely oli todella hauskaa ja haastavaa! Jokainen päivä oli oikeasti erilainen, ja työn jäljen näki heti käytännössä. Työtehtävät eivät olisi voineet olla monipuolisemmat. Yhtenä päivänä tein vuosisuunnitelmaa seuraavalle vuodelle ja toisena päivänä huolehdin siitä, että tänäkin vuonna Hansakorttelin jouluvalot ovat kaupungin hienoimmat.

Eniten minua jännitti, miten tiimiin pääsee mukaan ulkopuolisen konsultin asemassa. Tämä huoli osoittautui aivan turhaksi, sillä sain vakituiselta markkinointipäälliköltä erittäin kattavan neljän viikon perehdytyksen, joka käsitti niin käytännön tehtävät kuin kauppakeskusmaailman trendit. Tiimi otti minut avosylin vastaan ja myös yhteistyökumppaneiden kautta sain paljon tukea käytännön asioissa.

Vuosina 2017–2019 Hansakorttelissa tehtiin suuri remontti ja visuaalinen ilme uudistettiin todella hienosti, joten kaikki tarvittavat markkinoinnin työkalut olivat valmiina aloittaessani työt. Tarvittaessa sain myös tukea, apua ja ideoita Å-kollegoiltani.”

Mikä vuokramarkkinointipäällikkö?

Å Communications lanseerasi keväällä 2020 uuden palvelun, markkinoinnin ulkoistamismallin, jossa markkinointipäällikön osaamista tarjotaan vuokralle. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että joku Å Communicationsin kokeneista viestintäkonsulteista ottaa vetovastuun yrityksen markkinoinnin suunnittelusta ja toteutuksesta. Hän toimii joko osana markkinointi- ja viestintäosastoa tai itsenäisenä konsulttina johtaen markkinointia yrityksen yhteistyökumppaneiden kanssa.

Malli sopii erityisesti määräaikaisiin tarpeisiin, esimerkiksi vanhempainvapaiden, pidempien sairaspoissaolojen tai opintovapaiden ajaksi. Myös organisaatiomuutosten tai isojen kehitysprosessien aikana organisaatioissa saattaa syntyä tarve markkinointi- ja viestintäosaston väliaikaiseen vahvistukseen. Markkinointipäällikkö on organisaatiosi käytettävissä sovitusti kokopäiväisenä resurssina tai muutamana päivänä viikossa.

Kiinnostaako sinua markkinointipäällikön vuokraus? Ota yhteyttä, niin kerromme, miten voimme auttaa sinun organisaatiotasi! Lue myös artikkelimme markkinoinnin ulkoistamisesta täällä.

Sanna Sarelius

Toimitusjohtaja

Freja Harkke

Projektipäällikkö

Hanna Sjöbring

Projektijohtaja

Author Veronica Aspelin

More posts by Veronica Aspelin
Å Communications