Hållbar webbdesign, del 1: Tillgänglig webbsida
I denna bloggserie kan du bekanta dig med receptet för hållbar webbdesign. I seriens första del behandlar vi tillgänglighetens grunder. Här har vi samlat tips på hur du kan säkra att din webbsida är tillgänglig.
Tillgänglighet är samhälleligt mycket viktigt. Den skapar jämlikhet och gör det möjligt för vem som helst att kunna använda och förstå innehåll på nätet. Äldre, personer med funktionshinder eller kognitiva utmaningar ska ha samma möjligheter som andra att använda webbplatser och tjänster.
Tillgängligt webbinnehåll betjänar även användare som inte har till exempel syn- eller hörselnedsättning eller kognitiva utmaningar. Språkligt är det även viktigt att beakta dem som inte talar webbplatsens språk som sitt modersmål. Det är också vikigt att beakta dem som inte är bekanta med det språk som vanligtvis används på webbplatsen, till exempel äldre.
Tillgänglighet kräver olika lösningar för olika användargrupper
Tillgängligheten kan synas på olika sätt på webbsidan, exempelvis som funktioner relaterade till utseende och innehåll.
I Finland finns det ungefär 55 000 synskadade. Online innehåll bör även vara tillgängligt med hjälp av olika hjälpmedel som skärmläsare, skärmförstorare och olika tal-till-text-program. Synskadade kan använda textbaserade webbläsarprogram. Skärmläsare konverterar texter på webbplatser till tal och läser annat icke-textinnehåll som bilder eller videor, baserat på bildens -attribut.
För användare med hörselskada skapas textalternativ för ljudinnehåll, till exempel textas videor till det talade språket.
För dem som har motoriska utmaningar är tillgängliga användargränssnitt och navigationssystem viktiga. Användare som har kognitiva utmaningar har däremot nytta av enkla och tydliga användargränssnitt.
Tecken för en tillgänglig webbplats
Tillgänglig webbdesign gynnar alla. Vissa av oss tittar till exempel på videor med avstängt ljud, och då är undertextning viktigt. Kontrasterande text syns bättre i starkt solljus, så även personer utan synskada har nytta av det. Många olika aspekter på tillgänglighet måste beaktas vid planering av webbplatser. I all korthet är de följande:
Färger
Synskadade måste också beaktas när det kommer till det visuella och det grafiska utseendet på webbsidor. Om bilden innehåller viktig information ska den även förmedlas till dem som inte kan se bilden. Dessutom bör färgkontrasterna vara tillräckligt stora så att de är tillgängliga och texterna lättlästa. Exempel på detta syns på Sibelius-museets webbsida:
Struktur och rubricering
Textens struktur och stil åtföljs av riktlinjer för tillgänglighet som betjänar alla användargrupper. De viktigaste överväganden för webbplatsens rubrikstruktur är just rubriceringen. Rubrikstrukturer kan till exempel inte ersättas med fet text, och det kan bara finnas en huvudrubrik per sida. Huvudtiteln förklarar vad sidan handlar om. Den tillgängliga menystrukturen kan se ut så här:
Länkar
Externa länkar markeras med den vanliga pilikonen. Om det finns externa länkar i texten ska namnet på länken berätta vad som händer när du klickar på länken, exempelvis ”Läs mer om tydligt språk”. Länkar bör inte heller ställas in för att öppnas i ett nytt fönster, eftersom de som använder skärmläsare inte kommer att kunna gå tillbaka till den ursprungliga sidan. Understrykningar är också reserverade för länkar, ord i texten ska alltså inte strykas under.
Bilder
I bilder används så kallade alt-texter, som berättar för skärmläsaren vad som finns på bilden. Alt-texten är en kort, beskrivande text. Om det finns text i bilden ska texten även placeras i alt-texten så att skärmläsaren ”ser” den. Alla bilder behöver inte alt-text, illustrationer är ett exempel på sådana bilder.
Tillgänglighet är samhälleligt betydelsefullt på många sätt. Det är viktigt att alla kan använda och förstå innehåll på nätet.
Tillgänglighet kräver kontinuerlig utvärdering och utveckling
Å Communications kundbas omfattar många organisationer vars verksamhet kräver att deras webbplatser är tillgängliga. Vi är bekanta med WCAG-riktlinjerna i Europaparlamentets och rådets tillgänglighetsdirektiv och vi erbjuder våra kunder olika typer av tillgänglighetstjänster. Tillgänglighetsdirektivet omfattar närmare 50 krav och är uppdelade i tre olika nivåer: A-, AA- och AAA-nivå.
Tillgänglighetsnivå A säkerställer minimikrav, såsom alt-texter för bilder. AA-nivån lägger till fler krav, som kontrastförhållandet mellan text och bakgrund. AAA-nivån kräver ännu högre standarder, så som mer omfattande undertexter och ännu bättre navigering.
Tillgänglighet är grunden för en användarvänlig webbplats och därför överväger vi vanligtvis att följa tillgänglighetskriterier även när kunden inte kräver att deras webbplats uppfyller en viss tillgänglighetsnivå. Oavsett webbplatsens tillgänglighetsnivå kräver tillgängligheten ständig utvärdering och utveckling.
Via länkarna nedan kan du bekanta dig med några av de tillgängliga webbplatser som vi har designat:
I bloggseriens nästa del kommer vi att diskutera webbplatser ur perspektivet hållbar utveckling och miljövänlighet. Hur optimera en miljövänlig webbplats?
I våra tillgänglighetstjänster ingår till exempel att göra ett tillgänglighetsuttalande, att konsultera kunden om möjliga tillgänglighetsrelaterade frågor på deras hemsida eller att anpassa sajten så att den är tillgänglig. Undrar du hur du gör din webbplats mer tillgänglig? Eller är du i behov av en tillgänglig webbplats? Vi hjälper gärna till! Kontakta Henrika och boka tid.
Intresserad av Å? Följ oss på Instagram, Facebook och LinkedIn.