Tankar

Iittalas nya logo och en impopulär åsikt

Iittalas nya logo och en impopulär åsikt

Termen ”unpopular opinion” har länge använts i sammanhang där ens åsikt på något sätt går emot den allmänna uppfattningen. Det är inte lönt att sitta på ett kafé i Ulrikasborg och skryta om hur genial serien Temptation Island är  – om man inte gör det ironiskt, förstås. Motsvarigheten inom grafikerkretsar kanske är att lyfta fram PowerPoints eller Canvas många fördelar.

Just nu är det definitivt Iittalas nya logo och den modigt uppdaterade varumärkesprofilen som inom marknadsföringsvärlden ligger på allas läppar. ”Jag förstår inte varför man måste förnya ett fungerande varumärke!”, ”Nu vrider sig nog Sarpaneva i sin grav”. Helsingin Sanomat utbrast i en rubrik: ”Iittala uudisti ilmeensä täysin – kuluttajat tyrmistyivät” (ungefär: ”Iittala förnyade sitt utseende totalt– konsumenterna bestörta”).

Marknadsförare efterlyser mera mod och betraktar sig själva som progressiva trendsättare. Men det är också de som ropar högst när företag förnyar sina varumärken. I ett inlägg på Facebook summerade en branschkollega den rådande stämningen: Varje större varumärkes visuella förnyelse går alltid fel. Hur kan man ens svara på detta? Är det ett medfött karaktärsdrag hos designers att göra konkurrenternas arbete till åtlöje?

Kuva: Fiskars Finland Oy Ab

Till den visuella identiteten hör naturligtvis mycket mer än bara logotypen. Det är en kombination av bildspråk, färger, typsnitt, visuella element och framför allt den känsla de förmedlar. Förnyelsen av Iittalas varumärke har säkert sysselsatt många professionella inom branschen i hundratals timmar, och all denna tid har definitivt inte ägnats åt att förnya logotypen. I processen ingår i regel omfattande workshopar med beställaren, kundundersökningar och -enkäter, otaliga möten och flera korrektur- och kommentarsronder. Processen bakom den visuella identiteten är (sällan) ett ”nycklarna i handen”-projekt, där beställaren uttrycker att de vill ha en ny logo, grafikern ges fria händer och en vecka senare är allting klart samt logon tryckt på alla produkter.

Om vi tittar närmare på Iittalas nya visuella profil avslöjar den fort vad beställaren vill förmedla. De långa linjerna (se I- och T-bokstäverna) önskar fånga betraktarens uppmärksamhet (”varför ser detta lite konstigt ut?”), tillägget av årtalet under logotypen skriker tradition och långa anor, och typsnittet får många att tänka på Kalevala. I varumärkesbilderna förenas ett fräckt bildspråk med traditionella inslag. Paradoxer har en tendens att fungera.

Går verkligen varje större bränds visuella förnyelse alltid åt skogen?

Men ja, till den där impopulära åsikten. Utan att ta direkt ställning till om den nya visualiteten är en framgång eller ett misslyckande (det tar lite tid att vänja sig), behövde Iittalas varumärke moderniseras. Företaget kan inte expandera internationellt eller bland nya kundgrupper genom att krampaktigt hålla fast vid Sarpanevas arv. En 20-årig stockholmare bryr sig inte ett dugg om några I-klistermärken på champagneglasen.

Och slutligen ännu en gammal marknadsföringsvisdom: All uppmärksamhet är bra uppmärksamhet. Gratis mediesynlighet och att bli föremål för diskussion skadar sällan affärerna – åtminstone inte i det här fallet.

P.S. Noterade du att Iittala tog bort alla sina gamla Instagram-inlägg med motiveringen att man nu börjar från rent blad och vill inleda en ny era? Fantastiskt!

Å Communications är kommunikationsbyrån som inte fullständigt passar in i kommunikationsbyråmallen. Vi ansvarade inte för Iittalas varumärkesförnyelse, men vi har däremot skapat visuella uttryck och logor åt bland annat Kimitoöns kommun, Visit Pargas och Konstens hus. Vi ser på kommunikation som en helhet som består av både innehållsmässigt och visuellt uttryck. Behöver du nya webbsidor, ett säljande kampanjkoncept, en klar kommunikationsplan eller förnyat markandsföringsmaterial? Vi hjälper dig gärna! Ta kontakt! freja.harkke@acomm.fi

Maria Rautio-Runeberg

Kommunikationsspecialist

Freja Harkke

Verkställande direktör

Author Maria Rautio-Runeberg

More posts by Maria Rautio-Runeberg
Å Communications