Instagram uppdaterar nyhetsflödets inställningar – vilken betydelse har det för innehållsplaneringen?

Instagram presenterade Instagrams nya inställningar för nyhetsflödet i början av året. De nya uppdateringarna ger möjlighet att styra nyhetsflödet, vilket borde förbättra användarupplevelsen. Användarens makt att påverka nyhetsflödet kräver mera omsorgsfull innehållsplanering av marknadsförare.
Ursprungligen var nyhetsflödet i Instagram kronologiskt, men år 2016 tog Instagram det nuvarande algoritmbaserade flödet i bruk. Snart kan man välja mellan tre olika nyhetsflöden.
I och med uppdateringen kommer algoritmbaserade Home att fungera som det standardinställda nyhetsflödet. Av de tre nya flödena är Home det som mest påminner om flödet man skrollar igenom idag. Till skillnad från tidigare kommer Home ändå att erbjuda mera innehåll från konton som användaren inte följer.
I Favourites kan användaren forma ett flöde enligt sina önskemål. Flödet visar inlägg endast från de konton som användaren har markerat som viktiga. Following däremot erbjuder inlägg i kronologisk ordning från alla konton som användaren följer.
Uppdateringens påverkan på synlighet
Vilken betydelse har förnyelsen för marknadsföringen?
I praktiken gör förnyelsen det lättare för användaren att hitta intressant innehåll.
Home, det standardinställda nyhetsflödet, lyfter fram allt starkare innehåll som Instagram rekommenderar för användaren. Det innebär att innehållet måste vara genuint intressant för användaren för att generera organisk synlighet.
Om kontot producerar meningsfullt innehåll blir också tröskeln att bli tillagd i Favourites-flödet lägre. När inläggen gillas, kommenteras och generar profilbesök, höjs också sannolikheten att man dyker upp i Home-flödet. Där når man ut till potentiella nya följare.
Men hur skapar man en konsekvent och fungerande innehållsplan?
Hjälp med innehållsproduktion
De flesta marknadsförare kan intyga att innehållsplanering och -produktion för sociala medier inte görs i en handvändning. Ibland kan det kännas omöjligt att hitta tid för innehållsproduktion vid sidan om allt annat arbete.
Till råga på allt förändras sättet att använda Instagram ständigt – för tillfället blir Reels-videor allt mer populära och mycket av videoinnehållet påminner allt mer om TikTok-videor.
Utöver innehållsplanering för sociala medier har Å Communications även producerat videomaterial med sina samarbetspartner. Videomaterial har varit en central del av till exempel Pargas stads och Raseborgs stads kampanjer.
Du kan kontakta Å Communications även om grundandet av ett some-konto endast är på tankenivån. Om du behöver hjälp med att blåsa liv i ett existerande konto hoppar vi gärna på!

Sanna Sarelius

