Kommunikationens ABC: Nyhetsbrev – Med hjälp av detta enkla knep kan du fördubbla din öppningsprocent  

Kommunikationsbyråer arbetar mångsidigt med kundkommunikation, i olika kanaler och med olika verktyg. Nyhetsbrev är en av de populäraste kanalerna vad gäller kundkommunikation. I denna bloggtext berättar vi kort om hur nyhetsbrev kan läggas upp och så avslöjar vi ett knep genom vilken vi fördubblade öppningsprocenten på en kunds nyhetsbrev. 

I den första delen av bloggserien Kommunikationens ABC behandlar vi nyhetsbrev. Vi går igenom hur de struktureras, hur innehållet kan planeras, hur ofta de lönar sig att skicka dem och vikten av att analysera statistiken.

Varför nyhetsbrev? 

Det finns många fördelar med nyhetsbrev. En av de största fördelarna är att kunden själv registrerar sig som prenumerant och vill därmed med hög sannolikhet även höra från dig och om din produkt/tjänst. Nyhetsbrev är också en direkt kommunikationskanal. Kunden får information direkt från dig, och du kan själv bestämma vilket innehåll du vill dela med kunden. Du kan dessutom skräddarsy innehållet för olika kundsegment, ifall du har flera olika kundkategorier. Nyhetsbrevet förser prenumeranten med intressant innehåll och information. Nyhetsbrevet stöder även verksamheten i stort, både försäljningen, verksamheten och varumärkesbyggandet och kan kombineras med andra aktiviteter. Kom ändå ihåg att du inte kan skicka nyhetsbrev utan godkännande av mottagaren. Du kan alltså inte självmant lägga in kontaktuppgifter, utan prenumeranten ska själv registrera sig för ditt nyhetsbrev.

Kom ändå ihåg att du inte kan skicka nyhetsbrev utan godkännande av mottagaren.

Hur kan nyhetsbrev skickas? 

Nyhetsbrev kan skickas via olika nyhetsbrevsverktyg. Verktygen underlättar skapandet av nyhetsbrev och har funktioner för automatisk rapportering. I systemet upprätthålls prenumerantlistor och de innehåller mekanismer för att säkra att dataskyddslagstiftningen följs. Det är också möjligt att integrera prenumerationsblanketten i systemet. Verktyget underlättar ofta även opt-in/ opt-out -processerna, det vill säga hur du säkerställer att prenumeranten enkelt kan registrera sig för eller annullera prenumerationen.

Hur ska nyhetsbrevet se ut? 

Det är att rekommendera att nyhetsbrevet följer organisationens visuella identitet och tonalitet. Nyhetsbrevet bör hållas visuellt tydligt och lättläst. Erbjud olika typer av innehåll, så som bloggartiklar, kundberättelser, infografik och videor. Varva mellan informativt och underhållande innehåll. Nyhetsbrevet bör se snyggt ut såväl på mobila enheter som dator. Programmen för nyhetsbreven underlättar även optimeringen för hjälpmedel så som skärmläsare. Kom ihåg addera alt-texter till bilderna! Använd tydliga och lockande CTA (exempelvis ”Läs mera” eller ”Köp nu”) som styr läsaren i önskad riktning.

Hur få flera prenumeranter?  

Du kan ordna en tävling i sociala medier, på hemsidan eller på kundservicestället där du lottar ut ett pris bland alla som registrerar sig för nyhetsbrevet. Du kan även erbjuda en 10 procents rabatt på dina produkter eller tjänster åt prenumeranterna. Prenumerationsblanketten ska också enkelt kunna hittas på hemsidan, i bloggartiklarna eller på sociala medierna. Även mässor och andra evenemang är ypperliga tillfällen för att skaffa fler prenumeranter.

Hur ofta ska nyhetsbrevet skickas?  

Intervallet för hur ofta du bör skicka nyhetsbrev beror på branschen men även på mängden information du vill kommunicera ut. Om det händer mycket inom din bransch och i din organisation, kan du skicka nyhetsbrev veckovis. Om syftet med ditt nyhetsbrev i sin tur är att upprätthålla kundrelationer eller att förmedla nyheter om ditt företag, är det bättre att skicka färre nyhetsbrev, exempelvis en gång per kvartal.

Börja med att skicka nyhetsbrev en gång i månaden och justera intervallet på basis av den återkoppling du får från prenumeranter och öppningsprocenten. Bästa intervallet för utskick hittar du genom att pröva dig fram. Det är viktigt att hålla i minnet att det till och med kan skada ditt rykte om nyhetsbreven skickas för ofta. Om kunden får nyhetsbrev för ofta, eller utan någon relevant, ny och intressant information, kan det upplevas störande.

Hur mäts nyhetsbrevets framgång?  

Öppningsprocenten (Open rate), det vill säga hur många som öppnat nyhetsbrevet, hör till den viktigaste datan när det gäller uppföljningen av nyhetsbrev. Den berättar om hur intressant och relevent innehållet upplevs vara. Med nyhetsbrev vill organisationer ofta uppnå mera trafik till hemsidan, webbutiken eller evenemanget. Därför är klickprocenten (Click-Through Rate, CTR), det vill säga hur många som öppnar länkar i nyhetsbrevet, viktigt att följa med för att nyhetsbrevet ska fungera. Om konversion (exempelvis köp, registrering o.s.v.) är målet med ditt nyhetsbrev hjälper konversionsprocenten dig att utvärdera ur väl ditt nyhetsbrev stöder marknadsföringsmålen. Avregistreringsfrekvensen (Unsubscribe rate) berättar för dig om hur många prenumeranter som väljer att annullera sin prenumeration. En hög avregistreringsrat kan tyda på att ditt innehåll inte längre är relevant eller intressant för prenumeranten.

Och så till det utlovade tipset! 

För publicering av en av våra kunders nyhetsbrev använde vi oss av ett populärt och välrenommerat system. Trots det viktiga och informativa innehållet var öppningsprocenten ganska blygsam, cirka 30 procent. Vi analyserade innehållet och upptäckte att det var ganska opersonligt och påminde mera om en infosnutt, och man inte vände sig till läsaren direkt. Avsändaren förblev således ganska avlägsen och opersonlig.

Det var sist och slutligen ganska lite som behövde göras för att bli mera tillgänglig och personlig. I stället för en namnlös hälsningsfras lade vi till avsändarens namn, bild och en personlig hälsning. Vi bytte avsändare i varje nyhetsbrev inkluderade vars och ens unika perspektiv. Denna enkla förändring ledde till att öppningsprocenten på 30,4 % steg till 62,1 %! Antalet länkklick ökade från 6,6 % till 12,4 %.

Kontakta Henrika om du vill diskutera nyhetsbrev för din verksamhet eller fundera på en bredare kommunikationsstrategi med oss.

Henrika Laurila

Kundchef

Author Maria Rautio-Runeberg

More posts by Maria Rautio-Runeberg
Å Communications