När högen sommarjobbsansökningar växer från 35 till 215 på ett år, vet man att rekryteringskampanjen har lyckats. Om prislappen samtidigt sänks med flera tusen euro, kan man redan tala om en succé.
Den här våren satsade förbindelsebåts- och färjtrafiksrederiet Finferries på digitala marknadsföringskanaler, med betoning på bolagets egna sociala medier. Instagram- och LinkedIn-annonser riktades till målgruppen, samtidigt som kontonas följare uppmanades att delta i rekryteringen. Flitigt delande och taggande av potentiella sökande gav annonserna stor spridning och synlighet. Bland dem som bistod Finferries i rekryteringsprocessen lottades tre Bluetooth-högtalare ut.
– Vi har tidigare satsat på väldigt traditionella och formella rekryteringsannonser i lokaltidningar. Genom en modernare och personligare kampanj i våra egna sociala medier, nådde vi just den målgrupp vi sökte. Vi blev också väldigt positivt överraskade över hur flitigt våra följare engagerade sig, konstaterar Finferries kommunikationsdirektör Jutta Valkeinen.
Å Communications har upprätthållit Finferries Instagram-konto sedan april 2019. Ett år senare lanserades också bolagets LinkedIn-sida. Vi producerar regelbundna uppdateringar, kampanjer och annonser för respektive kanal, i samarbete med kommunikationsdirektör Valkeinen.