Tiedottamisen ABC: Uutiskirjeet – Näin yksinkertaisella tavalla voit tuplata avausprosenttisi
Viestintätoimistossa työskennellään monipuolisesti asiakasviestinnän parissa ja keinoja ja kanavia on monta. Suosittuihin asiakasviestinnän muotoihin lukeutuvat uutiskirjeet. Tässä blogitekstissä kerromme lyhyesti, miten uutiskirje kannattaa laatia ja paljastamme yhden keinon, millä saimme asiakkaamme uutiskirjeen avausprosentin tuplaantumaan.
Tiedottamisen ABC -blogisarjan ensimmäisessä osassa käsittelemme uutiskirjeitä, niiden rakenteen ja sisällön suunnittelua, julkaisutiheyttä ja analytiikan merkitystä.
Miksi uutiskirje?
Uutiskirjeellä on monia hyötyjä. Ensinnäkin asiakas itse rekisteröityy tilaajaksi ja haluaa selvästi kuulla sinusta ja tuotteestasi. Tämä on myös suora väylä kommunikointiin, eli asiakas saa tiedon suoraan sinulta ja voit itse päättää minkälaista sisältöä hänelle jaat. Uutiskirjeitä voi myös räätälöidä eri asiakassegmenteille, mikäli tällaisia on. Uutiskirjeiden avulla tilaaja saa hänelle kiinnostavaa sisältöä ja tietoa. Uutiskirje tukee myös myynitä, toimintaa ja brändin luomista ja sitä voi yhdistää muihin viestinnän ponnistuksiin. Muistathan että uutiskirjeitä ei saa lähettää ilman vastaanottajan suostumusta. Et siis voi itse lisäillä yhteystietoja rekisteriin, vaan tilaajien pitää itse rekisteröityä.
Muistathan että uutiskirjeitä ei saa lähettää ilman vastaanottajan suostumusta.
Miten uutiskirjeen voi lähettää?
Uutiskirjeet voi lähettää erilaisten uutiskirjetyökalujen kautta. Työkalut helpottavat uutiskirjeiden laatimista ja niiden tulosten automatisoitua raportointia. Järjestelmässä myös ylläpidetään tilaajalistoja ja niissä on mekanismeja, jotka varmistavat, että tietosuojalainsäädäntöjä noudatetaan. On myös mahdollista integroida uutiskirjeiden tilauslomakkeet näihin alustoihin. Alustat helpottavat usein myös opt-in/opt-out -prosessia eli sitä miten varmistetaan, että tilaajilla on mahdollisuus helposti peruuttaa tilauksensa.
Miltä uutiskirjeen tulee näyttää?
Uutiskirjeessä on hyvä noudattaa organisaatiosi visuaalista ilmettä ja äänensävyä. Uutiskirje kannattaa pitää visuaalisesti selkeänä, helppolukuisena ja silmäiltävänä. Käytä erilaisia sisältömuotoja, kuten blogiartikkeleita, asiakastarinoita, infografiikkaa ja videoita. Vaihtele informatiivisten ja viihdyttävien sisältöjen välillä.
Uutiskirjeen tulee näyttää hyvältä sekä mobiililaitteilla että tietokoneella. Uutiskirjealustat myös helpottavat niiden optimointia myös ruudunlukuohjelmille. Muistathan lisätä kuviin alt-tekstit!
Käytä selkeitä ja houkuttelevia toimintakehotuksia (esim. ”Lue lisää”, ”Osta nyt”), jotka ohjaavat lukijat haluttuihin toimenpiteisiin.
Miten saada enemmän tilaajia?
Järjestä esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, verkkosivuillasi tai toimipisteessäsi kilpailu, jossa kaikkien uutiskirjeen tilaajien kesken arvotaan palkinto. Voit myös tarjota esimerkiksi 10 prosentin alennuksen palveluistasi tai tuotteistasi kaikkien uutiskirjeen tilaajien kesken. Tilauslomakkeiden tulisi olla helposti löydettävissä verkkosivuillasi, blogipostauksissasi ja sosiaalisessa mediassa. Myös esimerkiksi messuilla ja muissa tapahtumissa voi kerätä tilaajia uutiskirjeelle.
Miten usein uutiskirjeitä kannattaa lähettää?
Sopiva uutiskirjeiden lähetystiheys riippuu toimialasta ja tietysti myös tiedotettavien aiheiden määrästä. Jos toimialallasi ja toiminnassasi tapahtuu paljon asioita, joista kannattaa viestiä asiakkaillesi, voit lähettää uutiskirjeitä vaikkapa viikoittain. Mikäli taas uutiskirjeidesi merkitys on lähinnä ylläpitää asiakassuhteita tai päivittää niissä yrityksesi uutisia, uutiskirjeitä lähetetään harvemmin, vaikka vain kvartaaleittain.
Aloita kerran kuukaudessa lähetettävällä kirjeellä ja säädä taajuutta tilaajilta saadun palautteen ja avaamisprosenttien perusteella. Sopivan julkaisuvälin löytää usein kokeilemalla. On kuitenkin tärkeää huomioida, että liiallinen uutiskirjeiden määrä voi jopa haitata toimintaa. Jos asiakas vastaanottaa uutiskirjeitä liian usein, tai ilman selkeää viestittävää, se voi ärsyttää.
Miten uutiskirjeiden menestystä mitataan?
Yksi tärkeimmistä uutiskirjeisiin liittyvistä tilastoista on avausprosentti (Open rate), eli kuinka moni vastaanottajista on avannut uutiskirjeen. Tämä kertoo, kuinka kiinnostavia otsikot ja aiheet ovat. Uutiskirjeillä usein tavoitellaan liikennettä esimerkiksi omille verkkosivuille, verkkokauppaan tai tapahtumiin. Siksi klikkausprosentin (Click-Through Rate, CTR), eli sen, kuinka moni avaa linkkejä uutiskirjeessä, seuraaminen on toinen tärkeimmistä uutiskirjeen toimivuuden mittareista.
Mikäli tavoittelet uutiskirjeelläsi konversioita (esim. ostoksen, rekisteröitymisen), konversioprosentti auttaa arvioimaan, kuinka hyvin uutiskirjeet tukevat markkinointitavoitteita. Poistumisprosentti (Unsubscribe Rate) taas kertoo, kuinka moni tilaaja peruuttaa tilauksen. Korkea poistumisprosentti voi viitata siihen, että sisältö ei ole enää relevanttia tai kiinnostavaa tilaajille.
Ja se vinkki!
Vastaamme erään asiakkaamme uutiskirjeen julkaisusta. Huomasimme, että tärkeästä ja informatiivisesta sisällöstä huolimatta kirjeiden avausprosentti oli melko vaatimaton, noin 30 prosenttia. Analysoimme kirjeen sisältöä ja havaitsimme, että uutiskirjeet olivat melko persoonattomia ja tietoiskumaisia, eikä niissä juurikaan puhuteltu lukijaa. Uutiskirjeen lähettäjä jäi siis kaukaiseksi ja ”kasvottomaksi”.
Persoonan ja lähestyttävyyden lisääminen oli lopulta aika pienestä kiinni. Pelkän nimettömän alkutervehdyksen sijaan lisäsimme jokaiseen uutiskirjeeseen lähettäjän nimen, kuvan ja oman tervehdyksen. Tervehdyksen lähettäjä vaihtui uutiskirjeissä ja jokainen toi tervehdyksessään esiin omaan toimialaansa tai sektoriinsa liittyvää näkökulmaa. Tämän yksinkertaisen muutoksen avulla saimme 30,4 prosentin avauslukeman nousemaan 62,1 prosenttiin! Myös klikkausten määrä nousi 6,6, prosentista 12,4 prosenttiin.
Mikäli haluat kehittää uutiskirjetoimintaasi, ulkoistaa sen meille tai miettiä laajempaa viestintästrategiaa kanssamme, ota yhteyttä Henrikaan.